Šíravská Vianočná šupina

Kedysi dávno som čítal článok od jedného kaprára, ako prežil vianočne obdobie v bivaku pri
nahodených prútoch. Nešlo ani tak o rybu, ako o tu atmosféru a romantiku. Už vtedy som
začal tajne snívať o tom, ako na podobnú výpravu vyrazím aj ja.

Tohoročnú jeseň som na ryby nemal takmer ani čas. Nahla zmena v práci mi na ryby nedala
ani takmer deň voľna. Okrem par hodinových krátkych vychádzok moje prúty ležali stále v
komore. Pri večerných dopisovačkach na facebooku sa s Erikom a Matom bavíme o tom žeby
sme šli vláčiť na Šíravu s člna. Neviem ani ako ale dostávame sa k bláznivému nápadu a
miesto prívlači sa bavíme o kaproch. V tom nastal jeden bláznivý nápad symbolicky zakončiť
kaprasky rok lovom kapra na Šírave. Maťo ma vytápaný karavan, a tak o pohodlie nebude
núdza. Začal som si pomaly pripravovať veci. Rozhodujem sa pre Devil krill a Scopex squid
od Karla Nikla. Maťo mi par dni pred odchodom píše, že ma nepojazdne auto a nemá ako
dotiahnuť karavan. Tak hovorím že vyrazím skôr, a karavan potiahnem mojim autom aj zo
všetkým. Dva dni pred výpravou si viažem nejaké nadväzce mením cievky na paliciach a tiež
dávam nove šokače. Pozorne sledujeme i počasie, ale pri tej teplote nám voda nezamrzne. V
deň odchodu stávam skoro ráno a za tmi vyrážam na cestu. Hmla sa da takmer krájať, tak
cesta ide o niečo pomalšie. Cestu mi spríjemňujú vianočne piesne s radia. Každá dedina či
mesto ma víta s Vianočnými ozdobami. Po dvoch hodinách zastavujem auto pred Maťovým
domom.

Pripájame karavan čln prekladáme na strechu môjho auta a takto riadne naložený vyrážame na
Šíravu. Voda je ako sklo ani naznak vlnky. Počasie skôr pripomína príchod Veľkej noci než
Vianoc. Začíname sa vybaľovať . Dáme čln na vodu a ideme sonarovať. Prvú hranu
nachádzame asi v 100m. Ale asi ryba bude oveľa ďalej preto sa púšťame až na 400m, ale
všade je len rovina a hĺbka 6m. Asi v 300m osadzujem tyčovku a hneď k nej prihadzujem par
lopatiek peliet a boilies. Bod hneď zadávam do gps navigácie v prípade žeby padla silná hmla.
Rozhodnem sa nechať iba jednu bójku a palice vyviesť po oboch stranách. Na jednu dávam
nadipovanu guličku Devila krill a k nej plavačku tiež devila. Na druhu palicu našívam Scopex
squid 24mm a k nej ešte jednu 20mm. Pred obedom mame vyvezeno a tak si môžme dopriať
aj pohárik nejakej tej tekutiny. Samozrejme že prví patri Šírave nech k nám neje skúpa.
Užívame si fantasticky deň. Teplota je priam jarná. Nepamätám si, žeby som takto v decembri
sedel na kresle len v teplákoch a bunde. Varíme si fajný guľášik. Dostávame i návštevu. Erik
aj zo svojou priateľkou nás prišli pozrieť. Tak spolu sedíme na kávičke s Erikom ideme i
povoziť lebo chce skúsiť môj elektromotor. S prianím krásnych Vianoc sa s nimi lúčime.
Slnko sa pomaličky zapadá. Úžasná scenéria končí aj v mojom foťaku. Na hladine je priam
tisíc kačíc a iného vodného vtáctva. Ich gagot a škrekot je počuť na celu Šíravu. Pomaly sa
nám blíži aj deviata hodina a s ňou nezmyselný koniec doby lovu. Stále nechápem prečo na
vodách s chyť a pusť režimom, nemôže byť zavedený nonstop lov počas celého roka. Zákon
je však zákon, a keď nechcem prísť o papiere prúty musia von. Už pred deviatou sadám do
člna a stáčam prvú palicu. Potom sa ukladáme do postele a v momente usínam. Budím sa kolo
piatej ráno, a pomaličky chystám veci na zavážku varím si kávu a užívam si skoré ráno pri
vode. Nastala siesta hodina ráno. Zapínam gps navigáciu v telefóne a vyrážam priamo k
bójke.

K bójke prihadzujem aj trochu varenej kukurice a dve tri hrste boilies. Po hodine mame
všetky prúty na svojich miestach. Dávame si raňajky a leňošíme v karavane. Okolo jedenastej
hodine ma zaber Maťo. Vyletíme von jak včely s úľa. Nestíham si ani obliecť teplejšie
oblečenie čo neskôr dosť oľutujem. Mierime oproti rybe a po krátkom boji mu podoberám cca
3kg kapra.

Púšťame ho hneď pri lodi. Hneď kladieme palicu a vraciame sa na breh. Moje palice stále
mlčia. Poobede sa rozhodneme sa trocha povoziť zo sonarom. Ideme až na 800m, kde
nachádzam jemne nerovnosti ale nič výnimočné. Ukladám si to do mobilnej gps navigácie.
Nastal druhy a zároveň posledný večer. Maťo ma ešte jeden záber, ale rybu nevyberá moje
palice stále mlčia. Presviedča ma žeby som to zmenil, aby som dal menšiu nástrahu. Keďže
mam nastražené 24mm boilies. Povedal som, že keď nič ráno skúsim nejakú peletu. Večer je
celkom kosa preto sedíme v karavane. Niečo po 18:00 zrazu pip vyliezam von, ďalšie pip.
rýchlo ťahám teple oblečenie, čížmi a vestu. Ďalšie pip! Jasne je tam dvíham palicu, Bum do
člna a už mastime oproti rybe. Maťovi dávam pokyn "na plný výkon nešetri" Kapor nás čaká
pri bójke Konečne uzlík šokaču cez očko prúta, a sme už pri ňom. Začína ťah. Pod vodou sa
mi mihne silueta krásneho kapra. Srdce cítim niekde až v krku Kapor sa chce silou mocou
dostať do bójky Maťo trochu cúvne s loďou, aby sme mu v tom zamedzili. Darí sa a pomaly s
napätím doťahujem kapra do podberáka. Ešte trochu, trosku a je tam!!!!! Vrieskam s plného
hrdla. Pomaličky dovážame kapra na breh. Na rad prichádza väzenie a fotenie. Váha pípa pri
odčítaní saku na 11kg.

Úžasný pocit šťastného lovca. Kapra samozrejme vďačne vraciam do
jeho domova. Palicu vyvážam ešte raz. Snáď za tu krátku dobu možno ešte pípne. Do konca
dennej doby lovu sa už nič nestalo. Aplikácia v telefóne mi dáva výstrahu pred nočným
vetrom a dažďom. Večer pri sťahovaní prúta začína pofukovať. Preto sa rozhodujem stiahnuť
pre istotu i bójku To radím i Maťovi. Jednu bójku vybral druhu už bol silný vietor tak ju
nechal tam. Nemá zmysel riskovať zdravie či život. Šírava sa nám v priebehu niekoľkých
minút mení na búrlivé more Z vody vyberáme i čln a upratujeme všetky veci čo môžu byt
ohrozené. Mokri sa prezliekame v karavane a líhame do posteli. Vietor nabral poriadne na sile
a s dažďom vytvárajú dosť hluk. Pomaly usíname. Budím sa až pred pol siestou. Stále prší a
fučí. Vlny sú veľké a preto nemá zmysel isť na vodu. Symbolicky zahadzujem palice do
rozbúrenej Šíravy. Varím si kávu a modlím sa, aby sme za toho hnusného dažďu nemuseli
baliť. Maťo svoje prúty už ani nezahadzuje. Naše prosby o zlepšenie počasia boli vyslyšane.
Prestalo pršať a vykuklo slnko. Preto sme o pol deviatej zahájili balenie. Po hodinke
upratovania zapriaham karavan a odchádzame domov.

Tri dni mi priniesli jeden jediný zaber, ale zato krásnu bodku za sezónou. Nikdy to netreba
vzdať, kým nepokryje lad vodu vždy je šanca. Maťovi ďakujem za celu spoluprácu počas
celého roka na Šírave. Všetkým vám prajem Šťastné a Veselé Vianoce a Šťastný Novy rok.
Nezabúdajte že v jednoduchosti je krása a trofejná ryba patri do vody. Dovidenia na jar.

Pre carpfishingtime.sk

Jozef Naď

Najnovšie články

Ďalšia vydarená rybačka

Ahojte, práve som absolvoval rýchlu 24 hodinovú vychádzku na Svitské kaprové Jazero. Keďže som tam chytal prvýkrát nemal som veľké očakávania ale opak bol pravdou