Potulky za ružínskymi kaprami – jún a júl

Vodná nádrž Ružín, označovaná aj ako ,,slovenský Cassien“, sa stala mojou srdcovou záležitosťou od minulého roka, kedy som mal česť so silnými divokými kaprami. Ružín ma neokúzlil len rybami, ale aj prostredím, v ktorom sa nachádza. Väčšina priehrady je lemovaná strmými lesmi. Prečo som túto vodu prirovnal k známemu jazeru Lac de Saint Cassien?

Pretože obe revíry sú veľmi náročné na lov kaprov. Viete, že sa tam pekné ryby nachádzajú, ale uloviť ich sa vám podarí len málokedy. Kapor cez 10 kg a viac sa tu uloví výnimočne. Presne táto náročnosť uloviť pôvodného divokého kapra z hlbín bola pre mňa silnou motiváciou. Môj osobný cieľ a tajný sen od roku 2017 bol úlovok kapra presahujúci 10kg hranicu. Možno sa bude mnohým zdať smiešny takýto cieľ, ale kto to na Ružíne neskúsil, tak nepochopí. Snahu o úlovok miestneho mohykána znemožňujú aj enormné množstvá kaprích dorastencov. Samozrejme, že istými krokmi ich vieme na 80% selektovať. Na druhej strane, keď sedíte pri vode viac ako deň bez záberu, aj menší dorastenec poteší. Ružínu som sa rozhodol obetovať takmer všetok čas vyhradený na ryby. Keďže som absolvoval od júna do septembra viac ako 15 vychádzok, zhrniem ich v jednotlivých mesiacoch. Našťastie som ani na jednej z nich neodišiel bez fotografie s kaprom.

Jún

Júnové otvorenie priehrady som si samozrejme nemohol nechať ujsť. K vode som prišiel už o deň skôr, pretože som predpokladal zvýšené množstvo rybárov. Po príchode som bol v nemom úžase. Všetky miesta boli obsadené. Neváhal som a zaparkoval som na posledné voľné miesto, ktoré som našiel. S lovným miestom som bol spokojný, pretože ho dokonale poznám. Mal som v pláne loviť na plytčinách blízko prítoku rieky. Rozsiahle bahnité plytčiny poskytovali kaprom množstvo prirodzenej potravy. Po príchode som si bol zmapovať vodu a predkŕmiť si pár potencionálnych lovných miest. Počas dňa som si prichystal prúty a naviazal pár osvedčených montáží. Na začiatok som nechcel nič prestreliť, a tak som mal v pláne chytať s malou nástrahou. Dve malé 12mm boilies Bloodworm obalené v paste by mi mohli priniesť rýchly záber. Ráno o 4,00 som konečne mohol vyviezť svoje montáže do vody. Kŕmil som len bodovo na montáž pár lopatkami mixu boilies a patentkových peliet preliatych Bloodworm liquidom. Drobná návnada s nádychom prirodzenej potravy by mohla miestnych kaprov zaujať. Je to úžasný pocit loviť po dlhej zime na takej krásnej priehrade.

Hneď od rána som si vychutnával pohľad na vyvezené prúty a pokojnú hladinu. Po východe slnka voda ožila a ryby sa začali ukazovať na mnohých miestach. Nedočkavo som čakal na prvý kontakt. Po necelých 3 hodinách to konečne píplo. Krásna rýchla jazda ma vytrhla z kresla. Zdvíham prút, sadám do člna a plavím sa k rybe. Zdolávačka trvala len pár sekúnd, nakoľko sa jednalo o miestneho dorastenca. Kapra pri člne púšťam a opäť pokladám montáž. Kým som došiel na breh, rozbehol sa druhý prút. Po chvíli idem v ústrety druhému kaprovi. Na vlas podobnú rybu odopínam pri člne. Na montáž navliekam 20mm Bloodworm s ružovou popkou. Dúfam, že tým trochu vyselektujem menších kaprov. Ale kdeže. Kolotoč záberov neustále pokračuje. Asi pri šiestej vyvážke vidím, že na brehu ma čaká kamarát Martin s priateľkou. Keď som vystúpil z člna a vyrovnával šnúru zrazu dostávam silný kopanec do prútu. Neuveriteľné! Pár minút a kapor je opäť na háčiku. Tento krát pekný šupináč cez 60cm. Kapríka dokumentujeme do videa a čoskoro pláva naspäť. Jeden čas začali brať len krásne lysce. Žiadny obludy ale krásna budúcnosť tejto priehrady. Večer prichádza ku mne loviť aj kamarát Marián, Jakub a môj otec. Bohužiaľ, nikomu z nás sa nepodarilo do nasledujúceho rána uloviť väčšieho kapra. Ale ani mi to veľmi nevadilo. Konečne som sa mohol poriadne vyblázniť s miestnymi kapríkmi.

Počas nasledujúceho týždňa som sa prostredníctvom facebooku dohodol už s terajším kamarátom Tomášom na spoločnej výprave na dva dni. Chceli sme sa ešte povenovať plytším častiam tejto priehrady. Scenár bol rovnaký ako aj minule. Začali sme s malými kapríkmi a jedným boleňom. Vonku vládnu neskutočné horúčavy, po ktorých nás schladila hodinová prehánka. Poobede Tomáš zlomil smolu a čoskoro ho kamerujem so slušným sedemdesiatnikom. Dážď okysličil vodu a ryba začala reagovať ešte lepšie. Ja mením svoje lovné miesto a rodpod s prútmi presúvam na ľavú stranu od Tomáša. Pred sebou mám znateľne hlbšiu vodu a množstvo možností, kde položiť montáže. Na záber som nečakal dlho. Zase sa však jednalo o dorast. V noci zábery trochu ustali. Aspoň sme sa mohli vyspať po náročnom dni. Od rána zdolávam štyroch kaprov do 60 cm. Veru vstávať pred 4 hodinou sa mi veľmi nechcelo, ale na druhej strane byť kriminálnikom kvôli kaprom sa neoplatí. Na obed prichádza neskutočná búrka. Silný vietor a dážď nás oboch zahnal do áut. Našťastie som si stihol zbaliť shelter a posteľ ešte pred búrkou. Sušiť by si mi ich teda doma nechcelo. Počas búrky sme mali obaja naraz zábery. Ja som zdolal malé slniečko a Tomášovi sa pri brehu vyrezal mohutný dlhý šupináč. Veľká smola, ale rovnako ako rybár aj kapor musí mať nejakú šancu. Po búrke balím a cestujem domov. Tomáš má ešte voľno a ostáva do ďalšieho rána. Ryby však jeho nástrahy úplne ignorovali. Zmena tlaku urobila svoje. Negatívny vplyv nízkeho tlaku na aktivitu rýb platí na Ružíne na 100%. Preto tu na ryby nejazdím podľa počasia ale najmä podľa tlaku. Keď stúpa alebo je vyrovnaný, dá sa očakávať dobrá aktivita kaprov.

Na ďalšiu rýchlu výpravu som sa vybral sám. Nebral som ani čln. Pôvodne som sa mal učiť na štátnice, ale túžba byť pri vode bola presvedčivejšia. Tesne pred večerom som nahádzal výstroj do auta a za pol hodinku som bol pri vode. Hľadal som si vhodné voľné miesto, kde by som vedel chytať aj z odhodu. Nakoniec som zakotvil pri mojom bývalom spolužiakovi Dominikovi a jeho parťákovi Damiánovi. Na navijákoch som vymenil cievky so šnúrami za náhradné cievky, na ktoré som navinul vlasec Wild Carp od Katranu. Rozhodol som celý rok loviť na vlasec a poriadne preveriť jeho vlastnosti. Ako koncový vodič som použil meter 0,50mm flurocarbónu. Pod háčik putovali osvedčené produkty z rady The Krill. Do polnoci nikto z nás nezaznamenal ani záber. Zato grilované krídla od šéfkuchára Damiána nám to všetko vynahradili. Ráno som bol jediný, kto vstal a nahodil prúty. Na obe montáže som nastražil Pink Krill Wafters, neutrálne vyvážené boilies, ktoré vždy zachránia situáciu. O siedmej dostávam krásnu jazdu a zdolávam dokonalého vysokého kapra. Neúspech som našťastie zažehnal. O desiatej som začal baliť. Zbalil som aj rodpod a prúty som už len oprel o kreslo. Veď čo keby náhodou. A tá náhoda stala. Zrazu sa len ohol prút a cievka si išla svoju melódiu. S veľkou radosťou zdvíham prút a čakám kým sa kapor zastaví. No ten si ide stále svojím smerom. Je zrejmé, že na háčiku je pekný súper. Po desiatich minútach mi Dominik podoberá úžasného dlháňa atakujúceho 70cm. Typická dlhá ružínska forma kapra potvrdila svoju bojovnosť. Úplne spokojný odchádzam domov pokračovať v učení.

Júl

Po úspešne zvládnutých štátniciach sa blížil magický dátum. Od júla konečne môžeme loviť nonstop. Pri vode som samozrejme nesmel chýbať. Tento krát som sa vybral pokúsiť šťastie do hlbších partií. S otcom a kamarátom Mariánom sme sa rozložili na lúčke pred tunelom, blízko pri železničnej trati. Počasie bolo ideálne, až na neskutočne silný nárazový vietor, ktorý komplikuje vyváženie prútov. Prúty vyvážame do rôznych miest a rôznych hĺbok. Do zotmenia všetko stíhame a večer si už len vychutnávame ticho prerušované vlakmi. Veru spať sa v takých podmienkach nedá. Našťastie  ani kapry mi nedali spať. Od večera do rána zdolávam 5 kaprov. Samozrejme, že len bežnú ružínsku veľkosť do 60cm. Čo bolo ale zvláštne, že všetky zábery prišli z jedného miesta na jeden prút. Ostané prúty mlčali. Tu sa mi potvrdilo, akým silným faktorom môže byť správne miesto vzhľadom na úspešný lov. Na ďalšiu výpravu mám v pláne ísť hlbšie do divočiny a do väčších hĺbok.

V strede júla sa mi vyskytol voľný predĺžený víkend. Na jednu noc som samozrejme musel vyraziť k vode. Rybárov bolo všade veľa, a tak som sa naložil výbavu na čln a preplavil sa za skalnaté ostrovy. Bohužiaľ aj moje vytipované miesta boli obsadené. Tak som strčil priamo do lesa. Jednu noc predsa vydržím. S výberom lovného miesta si nelámem hlavu. Zatopená stará cesta je miesto, po ktorej kapry počas dňa aj noci migrujú. Pod háčiky našívam The Krill a Bloodworm. Bol som zvedavý, ktorá gulička bude úspešnejšia. Zábery som čakal najmä v noci. Nič sa však nedialo. Ráno o pol piatej pozerám na mobil a neverím, že som 8 hodín nemal kontakt s rybou. Viem, že to nie je nič neobvyklé na tejto vode byť aj pár dní bez záberu. Ostal som verný svojím prútom aj miestam a čakal som. Čoskoro ma z postele vytrháva pekná jazda. Rýchlo chytám svoju 6ft Scopku a skáčem do člna v ústrety kaprovi. Po chvíli mi končí v podberáku vysoký tmavý lysček. Mám veľkú radosť, že som nevyhorel. Ten keď vyrastie, tak bude z neho miestny šéf. Kým som si pripravoval fotoaparát, rozbieha sa druhý prút. Na druhom konci je štíhly dlhý šupináčik. Super! Pekný double vo vaničke. Kapríkov dokumentujem a púšťam. Prúty už nezavážam, keďže do obeda musím byť doma. Síce bez veľkej ryby ale som opäť spokojný. Teším sa na ďalšiu rýchlu akciu.

O týždeň na to som sa s Tomášom dohodol na spoločnej rybačke aspoň na 2 noci. Síce som bol chorý ako pes, ale predsa len som išiel. Pre našu výpravu sme si zvolili známe miesto pod Margecianskou vápenkou. Na tomto mieste som ako dieťa strávil množstvo týždňov počas letných prázdnin. Terén vo vode tu poznám naspamäť. K vode prichádzame ráno a čím skôr sa snažíme dostať naše nástrahy do vody. Do obedu záber neprichádza. Pri prekontrolovaní montáží zisťujeme, že lovíme na silnom nánose prehnitého lístia. Prúty zavážam o 70 metrov ďalej na voľnú vodu. Čo sa týka kŕmenia, vzal som si len dva druhy boilies. Osvedčené krillové produkty a doma rolované boilies. Už rok mi v pivnici stála 5kg patentková boilies zmes. Rozhodol som sa z nej narolovať boilies a potvrdiť účinnosť doma vyrábaných návnad. Zmes som obohatil všetkým, čo som v regáli našiel. Spojením patentkovej zmesi, múčky z raka, Robin Redu a Bloodworm liquidu vzniklo sýtočervené boilies s intenzívnou vôňou. A vraj patentkové boilies majú jemnú arómu. Moja žena ich zo mňa cítila vždy, keď som vyšiel z pivnice. Späť k rybačke. Poobede prichádza k nám môj otec a aj Tomášov kamarát. Miesta je na brehu dosť, čiže každý má priestor pre svoje prúty. Po zmene miesta som dostal neskutočný kolotoč záberov. No smola sa mi lepila na prúty. Prvé štyri ryby sa mi odopli počas zdolávania. Na svoje osvedčené montáže som nevedel zdolať kapra. Skúsil som montáž s novým háčikom Twister Longshank a zrazu som mal v podberáku kapra za kaprom. Taká malá zmena a úspech sa dostavil. Domáca patentka fungovala neuveriteľne. Otcovi som na D-rig nastražil krillové chytačky z tvrdenej zmesi, aby vydržali atak malých rýb. Od obedu do večera som nemal šancu vyviesť všetky štyri prúty. Ja som len vesloval a otec zdolával kapra za kaprom. Večer už som rezignoval a išiel spať. K večeru sa rozfúkal silný vietor, v ktorom som už nevládal vyvážať. Na ktorý prút príde záber, ten je z hry von. Ráno vstávam a pozerám, že všetky prúty sú vonku. Nepočul som ani jeden píp. Únava a choroba si vybrali svoju daň. Ráno sa pýtam Tomáša, či sa podarila nejaká väčšia ryba. Len negatívne kývol s hlavou. Tomáš tiež zdolal množstvo malých kaprov. Nech sme skúšali čokoľvek, rôzne veľkosti nástrah, malé kapry vysávali všetko. Ráno posledný krát vyvážam všetky štyri prúty. Nekŕmim už vôbec. Verte či nie, ale na tri zo štyroch prútov sme s otcom zdolali kapry. Zúfalí a vychytaní balíme a odchádzame domov do krutej pracovnej reality. Ako hodnotím túto rybačku? Z pohľadu množstva kaprov som si tu ešte tak nikdy nezachytal. Lovili sme krásne formy kaprov. Top boli určite tučné vysoké lysce, ktoré majú potenciál vyrásť na skutočné skvosty. Chýbala len väčšia ryba. Pri viac ako 40 kaprov sa nezatúlal ani jeden väčší. Hon za mojím cieľom pokračuje.

Pre Carpfishingtime.sk

Maťo Birkner

Galéria:

Najnovšie články

Ďalšia vydarená rybačka

Ahojte, práve som absolvoval rýchlu 24 hodinovú vychádzku na Svitské kaprové Jazero. Keďže som tam chytal prvýkrát nemal som veľké očakávania ale opak bol pravdou