Kapry z Domaše

Domaša. Zelená perla východného Slovenska s rozlohou 1422ha bola postavená v roku 1967. Táto krásna priehrada je charakteristická čistou úživnou vodou vhodnou pre rekreáciu a pre mňa najmä pre rybolov. Známa je každoročnými úlovkami obrovských sumcov.

Na Domaši som vyrastal ako malý rybár a mám odtiaľ nezabudnuteľné spomienky. Prvé belice na bič, prvé pleskáče na feeder, či prvý boleň na prívlač. Myslím, že každý rybár si tým prešiel. Posledné 3 roky som sa zameral na lov kaprov. Vedel som o chytení pár krajších kúskov okolo 10 kg. Každý, kto sa pokúsil uloviť väčšieho kapra na tejto vode mi dá za pravdu, že 10kg kapor je trofej. Nachádza sa tu veľké množstvo menších dorastencov ako aj bielej ryby.

Prvé dva roky by som označil ako poznávacie, kedy sa mi podarilo veľké množstvo kapríkov od 35 cm – 72cm. Musel som sa naučiť v akom období, počasí a na aké nástrahy ryba najlepšie reaguje. Cieľom bolo sústrediť sa na väčšie ryby a pokúsiť sa aspoň pár krajších kaprov uloviť.

Anglický fenomén na Slovensku

V nástrahách a návnadách som mal na tento rok jasno. Po minuloročnom jesennom testovaní som si už na jar obliekol tričko vo farbách Sticky baits. Majo Sysko, výhradný dovozca tejto značky na SR, mi dal možnosť byť súčasťou šikovného tímu Stickybaits na Slovensku. Nebolo o čom premýšľať a v apríli som už hájil farby Sticky na prvých pretekoch. Boilies, pelety a rôzne zálievky fungovali bezchybne, a tak som sa rozhodol potiahnuť s nimi celú sezónu. Čo sa týka značky samotnej, jedná sa o firmu s viac ako 15-ročnou tradíciou vo výrobe nástrah a návnad. Táto firma nechrlí jednu novinku za druhou a keď už pustí niečo do predaja predchádza tomu dlhodobé skúšanie a testovanie. Myslím, že v súčasnosti majú 5 druhov boilies, čiže kaprár si nemusí lámať hlavu nad desiatkami príchutí v rôznych radách. Nedá mi nespomenúť ich kvalitné tekuté potravy ako Krill liquid, Bloodworm liquid alebo legendárne L-ZERO-30 a taktiež perfektné popky v rôznych farbách a príchutiach.

Pre svoj lov na Domaši som si zvolil 3 druhy boilies- fenomenálny The Krill, originálnu Bloodworm a arašidovú Manillu. The Krill je boilies na báze kvalitných rybích múčok, extraktov z kôrovcov, kreviet a predovšetkým krillu. Nachádza sa tam veľké množsvo čistej krillovej múčky, hydrolyzovaného krillového extraktu a čerstvého krillu. Táto nástraha je najobľúbenejšou medzi známymi kaprármi Anglicka a bol by hriech ju neskúsiť aj tu.

Bloodworm(patentku) som vybral z jedného racionálneho dôvodu. Plánoval som chytať pri prítoku na bahnitom dne v blízkosti prekážok. Je známe, že patentky patria medzi obľúbenú potravu kaprov, ktoré veľmi radi prerývajú dno, aby ju našli. Toto boilies obsahuje popri rybích múčkach, rôznych živočíšnych extraktoch a Robin Rede kvalitný patentkový koncetrát so skutočnými kúskami patentky. Čo viac si môže kapor priať.

Do tretice všetko dobré. Mojím esom v rukáve bola tohtoročná novinka Manilla. Manilla je odlišná od všetkých doterajších boilies. Na kaprársky trh prišla ako niečo nové. Neobsahuje ani stopu po rybích múčkach alebo živočíšnych produktoch. Jej unikát spočíva v použití odtučneného arašidového proteínu a pravej vanilky z Madagaskaru v kombinácii s kvalitnými mliečnymi proteínmi a vtáčimi zobmi. Ako sa nakoniec ukázalo, keď som sa chcel aspoň trochu vyspať nesmel som Manillu našívať po háčik.

Montáže

Ani na vode s výskytom malej ryby netreba nič podceňovať. Nikdy nevieme čo sa nám podarí zapnúť na háčik. Podmienkou je pevný šokový silón. Mojím favoritom je kónický neviditeľlný šokový silón Katran Galaxy. Naväzujem ho ako 0,26mm a končím na 0,57mm. Na zabahnených vodách je lepšie používať olovo na závesnom klipe namiesto inline olova. Hmotnosť olova volím podľa diaľky vyvážky. Najčastejšie je to od 130g-170g.Na samotné nadväzce používam 20,25lb stužené šnúrky. Cobra a Captura ma ešte nesklamali. Osvedčili sa mi dlhšie nadväzce okolo 35 cm. Čo sa týka háčikov, tak tam som toho už naozaj dosť vyskúšal. Tento rok som si vybral moje stálice v podobe SOUL RSH 1000 č.4 a Nash FANG TWISTER č.7. RSHčko 1000 má tvar orlieho drápu a vyniká perfektnom ostrosťou a pevnosťou. Najčastejšie ho viažem s malým mouthsnagrom. TWISTER je zase veľmi ľahký a vďaka rovnému ultra ostrému hrotu krásne penetruje do kaprej papuľky. Jeho hranatý tvar znemožňuje rybe ho vypľuť. Tento háčik je priam ako stvorený pre moju montáž Whitypool bottom bait rig. S whitypool rovnátkom vytvára agresívny uhol a ryba sa po nasatí háčika neviem zbaviť.

Tri krátke výpravy

Nie som rybár, ktorý by strávil týždeň pri vode s vyvezenými prútmi. Skôr uprednostňujem kratšiu vychádzku a vyťažiť z nej maximum. Najradšej mám jednonočné alebo dvojnočné akcie. V priebehu augusta a septembra som absolvoval tri krátke výpravy, ktoré môžem označiť za úspešné. Prvé dve som absolvoval s otcom a poslednú so sestrou a jej priateľom.

Prvá  dvojdenná výprava sa niesla v znamení zamračeného augustového počasia so silným severozápadným vetrom. Vietor plytkú vodu okysličil a ryba tak bol aktívna aj cez deň. Prvá noc bola pred nami. Na lov sme mali štyri prúty a tak som na každý nastražil niečo iné. Na moje dva som zvolil Bloodworm. Na jeden v kombinácii s wafterskou The Krill Pink Ones a na druhú 2x20mm Bloodworm. Všetky nástrahy som obalil v identickej paste. Na otcove prúty putoval The Krill s malou bielou krillovou popkou a 2x14mm Manilla. Všetky prúty som rozložil na rôzne miesta. Jeden medzi vŕbové pole do hĺbky 30 cm, druhý na voľnú vodu, tretí na hranu koryta a posledný ku veľkému potopenému stromu. Na každú montáž putovala jedna väčšia hrsť kŕmenia. Do zotmenia sme mali všetko prichystané, bivak poskladaný a pri zaslúženej večeri sme čakali, čo sa bude diať. Tesne pred polnocou sa rozbehol baitrunner na mojom prúte vyvezenom ku potopenému stromu. Po 10 sekundách od záseku zrazu všetko povolilo. Kapor bol fuč. Trochu sklamaný pokladám montáž s tou istou nástrahou na to isté miesto. O hodinu na to sa rozbehol ten istý prút. Cievka si hrala svoju krásnu melódiu.

Po záseku ryba stále ťahala z cievky až kým som neostal na tvrdo. Bolo jasné, že ryba je v strome. Rýchly nástup do člnu a pred nami je 400m k rybe. Po príchode na miesto sme zistili, že kapor nie je v strome ale v nejakej inej prekážke. Po pár šklbnutiach vlasec povolil a mohol som opäť cítiť silu peknej ryby. Kapor sa dostal do toku, kde bolo ťažké ho zastaviť. Ako naschvál si to zamieril ku stromom. Našťastie sa mi podarilo zmeniť jeho smer a namieril si to opäť do hĺbky koryta. Asi po 15 minútach sme pomocou čelovky zazreli krásne dlhé telo tohto športovca, ktorý sa len tak nechcel vzdať. Po pár pokusoch sa nám ho podarilo dostať do podberáka. Keď ho otec dal na podložku do člna len ticho sme sa naňho dívali a s radosťou si povedali: ,,Kapitán je tam!!!“ Neskutočný kapor s obrovským chvostom.Zabral na kombináciu patentky s ružovou krillovou wafterskou. Skontroloval som ostrosť háčika a montáž som hneď položil na to isté mieste. Prihodil som hrsť preliatych boilies a putoval späť na breh. Konečne nasledovalo meranie a váženie. Kapor meral 88cm a vážil 10,67 kg. Povedal som si, že keby som už nič nechytil, tak som spokojný. Ďalší záber prišiel opäť na ten istý prút okolo tretej hodiny. Výsledkom bol pekný 76 cm dlháň. Na Domaši sú krásne zdravé kapry s jedinečnou formou. Sú dlhé, no bohužiaľ nedosahujú veľké hmotnosti. No aj tak by sme mali tieto krásne ryby púšťať naspäť do vody a veriť, že nabudúce ich chytíme na krajšej váhe. Do rána sa už nič nedialo, moje prúty mlčali. No kolotoč záberov nastal na otcove prúty. Striedavo ťahal kapra za kaprom. Všetko do 65cm ale aspoň sme sa cez deň nenudili. Manilla a The Krill chytali všetko ,čo okolo preplávalo. Počas tohto dňa som sa naučil pre mňa novú techniku zdolávania. Keďže montáže boli položené vo vŕbovom poli, bolo jasné, že kapor by sa po záseku splašil a zamotal by sa. Tým by sme o rybu prišli. Po zábere nebolo treba sekať, ale urobiť presný opak. Povoliť rybe vlasec, čo najskôr nasadnúť do člna a dostať sa priamo nad rybu, kde ju vieme bezpečne zdolať na krátku vzdialenosť. Deň zbehol ako voda a nás čakala posledná noc. Všetky prúty som vyviezol a čakal, čo sa bude diať. Musím priznať, že som bol po celom dni dosť unavený, a tak padlo rozhodnutie, že každému prútu dáme len jednu šancu. Večer sa rozfúkal silný vietor a nechcelo sa mi prevážať prút po každom kaprovi. Prvé bodovali otcove prúty. Zdolal dva kapry do 70 cm. Onedlho som išiel aj ja v ústrety kaprovi na mojom prúte. Kapra okolo 75 cm púšťam hneď z člna a idem na breh sa trochu vyspať. Po dlhom, asi hodinovom spánku ma zobúdza jazda na poslednom vyvezenom prúte. Po záseku bolo cítiť ťažšiu rybu a tak skáčem do člna a idem jej oproti. Po peknej, vetrom ošlahanej zdolávačke, prinášam na breh v podložke nie dlhého ale za to vysokého šupíka okolo 8 kg. Úplne odlišná forma kapra.

Spokojný si ľahám do bivaku. Viem, že ma už žiaden záber nezobudí a môžem si aspoň pár hodín pospať. Zobúdzame sa do slnečného rána a po káve nasleduje balenie. Je to asi tá najnepríjemnejšia  časť rybačky, no aj to patrí k tomu. Prvá výprava dopadla super a už som sa tešil, kedy sa tu opäť vrátim.

Druhá výprava bola úplne odlišná. Panovali neskutočné horúčavy a voda rapídne klesala.. Za týždeň klesla o 15 cm. Na otcových top miestach bolo 20 cm vody ale ani to ho neodradilo. Nakoniec ma aj tak prechytal. Ja som zvolil miesta s hĺbkou 70 cm. Jedno na voľnej vode a druhé na starom dobrom mieste pri potopenom strome. K vode za nami prišli aj priatelia z Nitry s prianím stráviť s nami jeden rybársky víkend. Strávený víkend v prírode a najmä pri vode je na nezaplatenie. Späť však k taktike. Na moje prúty putovala Bloodworm  s The Krill Pink Ones. Na otcove prúty Manilla a The Krill. Najprv som vyviezol svoje prúty a tak otcove. Už pri vyvážaní otcových montáží som v diaľke počul pípanie môjho Microna. Otec môj prút sekol ale kým som sa vrátil k brehu kapor sa mu už odopol. Rýchlo som vyviezol svoj prút na rovnaké miesto a prikŕmil zmesou boilies a totožných patentkových peliet preliatych Bloodworm liquidom. Po 10 minútach to prišlo.

Bum! Swinger prilepilo o prút a cievka kvílila jedna radosť. Po záseku som cítil slušnú rybu, no opäť ryba spadla. Nechápal som čo sa deje. Hneď som vymenil celú montáž a opäť to vyviezol. Pomaly sa začalo stmievať a bol čas sa obliecť a niečo zjesť. Z ticha nás vyruší otcov príposlúch. Mierny padáčik dáva tušiť menšieho kapra. Z lode zdolávame však pekného 76 cm kapra. Zachutila mu arašidová Manilla. Rýchla foto a späť s ním do vody. Potom začali bodovať moje nástrahy. Za hodinu som zdolal dvoch na vlas podobných kaprov. Jeden meral 78cm a druhý 79cm. Nechápal som ako je možné, že sme nechytili žiadneho menšieho. Po mne otec dostáva jazdu na Manillu. Nenáhlili sme sa a pekne sme prišli na miesto kde sme pokladali montáž. Po záseku nasledoval súboj, aký som ešte nevidel. Kapor bol vyšší ako bola hladina a tak bolo super sledovať akú silu ma kapor aj v takto plytkej vode. Vždy keď sa kapor blížil k podberáku vystrelil ako šíp späť na plytčinu medzi vŕbiny. Až po podobratí sme sa pozreli na kapra a zhodnotili, že to bude jeden z tých, kvôli ktorým sme sem prišli. Do 10 kg mu chýbalo len pár gramov ale aj tak bol dôvod na štamperlík whisky. Do rána sme sa nezastavili a zdolali ešte 6 kaprov nad 70cm. Cez deň prišiel záber len ojedinele a my sme mohli dospať noc. Nasledujúca noc bola na zábery skúpa a dopriala nám len jedného 78 cm sedemkiláča. Ráno počas balenia ešte zdolávam ešte jedného 65cm kapríka, ktorý svoju dĺžku kompenzoval svojou váhou. Mal cez 6 kg. Krásna jedinečná ryba pláva stále vo vodách Domaše. Spokojný s druhou výpravou sa vraciam domov a chystám veci na blížiaci sa ECCJ.

Poslednú tretiu výpravu som už absolvoval v septembri. Ako parťáka som mal sestru Simonu s priateľom Tomášom. Rozhodli sme sa prísť len na jednu noc. Po príchode nás prekvapila nízka hladina Domaše. Napriek tomu sme sa rozhodli, že to skúsime aj v extrémne plytkej vode. Po poskladaní bivaku a postelí prišli na rad prúty a vyvážka. Na kŕmenie sme použili pekne nasiaklé boilies tekutou potravou. Všetky nástrahy sme obaľovali v totožných pastách. Išlo nám o maximálnu atraktivitu. Sestra si zvolila nástrahy nie podľa druhu ale podľa toho čo sa jej farebne páčilo. Vznikla kombinácia The Krill s oranžovou popkou Peach&Pepper a Manilla so žltou popkou Pineapple&N-Butyric. Ja som zvolil svoju osvedčenú patentkovo-krillovú kombináciu a 2x20mm patentku. Tri prúty sme rozmiestnili na rôzne miesta.

Na hranu koryta, medzi vŕby a tretí ku stromu. Nikde nebola hĺbka presahujúca 40 cm. Jeden svoj som prút som obetoval a vyviezol ho priamo do koryta. Prvý záber dostáva Simona a na krillovo-broskyňovú kombináciu zdoláva prvého malého šupíka. Druhý záber je už o niečom inom. Po 10 minútovom súboji podoberám Simone 82 cm torpédo. Kapor ju poriadne poptrápil ale nakoniec bola víťaz ona. Gratulujem jej k osobáku so slovami že ja to takto dlho nenechám. Tretí záber dostáva opäť ona a na The Krill zdoláva dorastenca. Pomedzi to sme si upiekli špekačky a vypili aj nejaký ten rum. Proste pokoj pri vode. Keď sme si poľahali na lehátka prichádza razantná jazda na môj prút. Z brehu zdolávam 79 cm bojovníka. Pochutnal si na patentke s ružovým krillovým bonbónikom. Dve krásne ryby sú vonku a všetci sme už maximálne spokojní. Ráno okolo 4 hodiny ma budí jazda na mojom prúte. Na člne som si vychutnal zdolávačku 72cm kapríka. Po pár fotkách ho púšťam do svojho živlu a sadám do člna vyviesť prút nech som čím skôr v teplom spacáku. Po východe slnka prichádza séria 3 záberov. Všetko zdravé kapríky do 65cm. Prišiel čas raňajok a balenia. Pri balení registrujem pomalú jazdu na prút, ktorý bol v koryte a celú noc mlčal. Neveril som vlastným očiam. Vlasec sa pomaly odvíjal z cievky a ja som zasekol. Po záseku som rybu nevedel zastaviť. Nech som robil čokoľvek, stále sa držala svojho smeru. Ryba však bola blízko potopeného stromu a tak som u musel na silu pribrzdiť. V diaľke som videl na olejnatej len veľký výr a ryba sa v tom momente vyrezala. Sklamaný kontrolujem ostrosť háčika, ktorá bola v poriadku. Nič sa nedá robiť. Strata takejto ryby človeka nabudí ,aby sa ju pokúsil chytiť znova. Tretia výprava sa úspešne končí a ja som vďačný tejto vode, že sa mi postarala o pár nezabudnuteľných zážitkov. Neznečistených vôd je na Slovensku už málo a ja sa chcem poďakovať rýbarom Domaše, že po sebe zanechajú poriadok pri vode. Rybárovi sa vždy lepšie vracia na čisté miesto bez odpadkov. Zatiaľ dovidenia priatelia!

Stickybaits Slovakia   Martin Birkner

Galéria:

Najnovšie články

Ďalšia vydarená rybačka

Ahojte, práve som absolvoval rýchlu 24 hodinovú vychádzku na Svitské kaprové Jazero. Keďže som tam chytal prvýkrát nemal som veľké očakávania ale opak bol pravdou